De fiscale kosten waar iedere bestuurder een hekel aan heeft: Bijtelling. De fiscale bijtelling wordt berekend op basis van de cataloguswaarde. Voor vele mensen is bijtelling iets onduidelijks, aan de hand van deze blog wordt de berekening achter de betaling duidelijk. Hoe bereken je de bijtelling?De bijtelling berekenen wordt vaak als iets lastigs gezien, terwijl dit in werkelijkheid een simpele rekensom is. Om de (netto) bijtelling te berekenen vermenigvuldig je de cataloguswaarde met de inkomstenbelasting dat voor jou van toepassing is. Let op: als leaserijder betaal je pas bijtelling als je de grens van 500 kilometer privé per jaar hebt gepasseerd. Ook zijn de bestuurders in categorieën ingedeeld. Zorg er voor dat je geen onnodige kosten maakt. Onder welke categorie val ik?De Rijksoverheid heeft op het gebied van bijtelling 2 verschillende categorieën gecreëerd. De categorieën zijn gebaseerd op het aantal gram CO2-uitstoot per kilometer van de auto. Je kan de CO2-uitstoot op het kentekenbewijs, onder het kopje ‘milieu klasse’ vinden. Dit zijn de categorieën:
Bijtelling voor andere vervoersmiddelenWist je dat de auto niet het enige vervoermiddel is waar je bijtelling voor dient te betalen. Als een organisatie een fiets heeft die tot het ondernemingsvermogen behoort, en deze fiets wordt privé gebruikt, dient er bijtelling betaald te worden. De bijtelling voor privégebruik van een fiets is lang niet zoveel als dat van een auto. De bijtelling voor het privégebruik van een fiets bedraagt 7% van de adviesprijs van de fiets. Vergeet dit niet aan te geven bij de
|